2017. augusztus 16., szerda

Az autó mint kellék

Figyelem a fiatalokat - divatos, mindig is divatos szlogen volt és lesz is, hogy "ezek a mai fiatalok", de én azt figyelem, hogy az autózás, az autó hogyan változik, miben változik, miben más mint az idősebb generációknál.
Arra jöttem rá, hogy az idősebbek az autót elsősorban a funkciója miatt tartják. Használni, utazni, kényelmesen, biztonságosan, ez az elsődleges cél, így az ő autóik elsősorban a nagy belterű autók, a magas építésű SUV-ok, egyterűek.
Fiataloknál a funkció mintha háttérbe szorulna.
Ki akarnak fejezni inkább vele valamit, a helyüket a világban, így kerül a kigyúrt-szolizott test mellé a BMW, az Audi a Mercedes.
Ez nem jó vagy rossz, pusztán más, mint eddig volt.
Persze időseknél is megy -ment mindig is- a presztízs, de az jellemzően másodlagos volt a funkció után. Vagyis amikor már minden megvan, akkor jöhet a presztízs, a fiataloknál pedig ez megfordult.
Megelőzi a funkciót.
Átalakul az autózás.

2017. augusztus 12., szombat

Identitászavaros kamionok

Elneveztem őket ennek.
Van amikor hetekig nem találkozok eggyel sem, de van amikor egy úton is látok 2-t is.
Mitől is identitászavaros?
Úgy közlekedik, mintha nem kamion hanem személyautó volna.
Tempósan megy - ilyenkor nem is rossz követni - és előzgeti a többi kamiont.
Néha olyan helyeken is, ahol személyautóval is necces lenne.
Na ilyenkor aztán figyelek, amikor ilyet látok, nem veszélytelen egyáltalán. Mivel nagy, nincs hová menni előle.
De szerencsémre azonos irányban haladva gyakrabban találkozom velük, mint szemből.
Egy szó mint száz: identitászavaros kamion az a kamion, ami személyautónak hiszi magát :)

2017. július 28., péntek

Küzdenek

Valahogy, olyan toleráns kezdek lenni a többi közlekedővel.
Nem könnyű nekik, sokszor küzdelem a vezetés.
Miről is jutott ez eszembe?
M7-esen csak egy lehajtónyit megyek, de tegnap reggel egy A-s Merci amikor feljöttem egy teherautó mögött, nem húzódott be a legbelső, teljesen üres sávba (mögötte látóhatáron belül sem volt autó), majd kivárva míg elhaladt mellettem én megelőztem a teherautót és kisoroltam, vissza kívülre, ő pedig maradt továbbra is a középső sávban.
Pár km-en át így haladtunk.
Tehát ő középen ment, se ki, se be nem volt hajlandó sorolni.
Volt idő, amikor felháborított ez a magatartás, lenézőnek, pökhendinek tartottam -meg amit még hozzá gondoltam, hogy hogyan viselkedhet a munkahelyén ha mondjuk egy kisebb főnök- de ma már belátom, hogy egyrészt mindezt én kreáltam, lehet, sőt valószínű, a fele sem igaz, másrészt ha minden igaz akkor is ő (is) csak egy esendő ember aki küzd a komplexusaival, a félelmeivel, ráadásul a munkahelyén kívül még a közlekedésben is nehezebb a helyzete, mert szemmel láthatóan nem látta át a helyzeteket.
Ezt a küzdelmet, megvívást pedig kezdem látatlanul is becsülni.
Be kellett látnom, másoknak sem könnyebb, még ha sokkal értékesebb autóban is ülnek valószínűleg sokkal nehezebb életük van, így a küzdelmeik is nehezebbek mint az enyém.

2017. július 21., péntek

Nyári péntek délután, vagyis artisták és mazsolák

Ilyenkor pénteken mindenfelé, minden úton többen vagyunk mint máskor.
Ebből következeik, hogy ilyenkor sok autó és bennük sok sofőr úton van, akik máskor nincsenek velünk (pl. keddenként délután. Valamiért nekem úgy tűnik, az a legkisebb forgalmú nap).
Valószínűleg közülük kerülhetnek ki az artisták, a volánzsonglőrök, mert ilyenkor nyári péntekeken én több"akciót" látok mint egész héten addig - télen meg még két hónap alatt se, sokszor.
Én ilyenkor, amikor munkából indulok hazafelé, már előre számítok az akciókra.
"Kedvenc" artistám az "előzés-oktató".
Ő majd megmutatja, hogyan kell előzni.
Visszatérni a szembejövő orra előtt.
Ma is, 3 ilyen előzést láttam miközben egész héten egyet sem.
Az az "igazi" amikor a szembejövő egy másik hétvégi autós, a "mazsola", aki még akkor is fékez-dudál-hadonászik a kocsiban amikor már mehetne, visszatértek előle.
Tanácsom mindenkinek az, hogy nyugalom, pénteken nyakunkon a hétvége, kikapcsolódás, a kirándulás a pihenés. (Miért is idegeskednénk?)
Próbáljunk kikerülni az "artisták" útjából, ha ez pedig sikerül, nézzük együtt az előadást, amit csinálnak nekünk.

2017. július 15., szombat

Beleszocializálódtam

Közkeletű mondás, "aki nem volt motoros abból nem lesz jó autós".
Annyiban biztosan igaz, hogy aki motorozott, a motorosokat máshogy fogja kezelni autósként.
De napjainkban a motorozás már egy egészen külön műfajjá, hobbivá vált, réges-régen letűntek azok az idők amikor "autópótlék" volt azoknak, akik egyénileg akartak közlekedni de nem engedhették meg maguknak az autót.
Nekem, bár "A"-s jogsim sosem volt, a segédmotorozás azért megvolt, amolyan átmenetként a bicikli és az autó között.
És milyen hasznos volt!
Kismotorosként -majd később Trabantosként is- fiatalon, a gyengébbek szemszögéből kezdtem a közlekedést és a gyengébb résztvevők oldaláról szocializálódtam bele a forgalomba.
És ez, úgy érzem, jót tett, nagyon is.
A Suzukizás ezért is nem okoz gondot, ez is gyengébb félként vesz részt, de mivel én ezt már nagyon megszoktam, tudok engedni és ezzel az autóval kell is, sokszor.
De nem azért engedek, amikor kell, mert feladom, vesztesként hagyom magam, dehogyis!
Ez teljesen hibás gondolatmenet lenne, hanem önző módon, azon kívül, hogy fizikálisan is védem magam, mentálisan is jobban érzem így magam, közérzetem is jobb.
Mindenképpen megéri.

2017. június 27., kedd

Márpedig a Suzuki lassú

De nemcsak a Suzuki.
Hanem a furgonok is.
Minél nagyobb, pláne ha platós akkor az lassú.
És kész.
Ha gyors, akkor is lassú.
A számok, ott a műszerfalon mellékesek ha megelőz egy Suzuki (vagy egy furgon pláne platós furgon) akkor mi még a lassúnál is lassúbbak vagyunk és a minimum hogy utána kell eredni - haladók vissza is előzhetik.
Mert a presztízs és a sebesség teljesen összefüggő dolgok ugye :D :D :D :D
Régóta figyelem ezt a jelenséget.
Ma utolért egy új Kia aztán lemaradt majd újra kezdett beérni - kiderült, "üldözte" egy furgon amikor az mindannyiunkat elhagyott újra helyreállt a béke :) :)
Tőlünk is rosszabbul járnak a kamionosok, akik az utóbbi időben felgyorsultak 100 közelébe.
Facebookon egyre több panasz, hogy megelőzik őket a személyautósok, aztán lelassítanak.
Hát persze, mert a kamion, az nagyon lassú.
Ha pedig megelőzték, nyugodtan felvehetik a szokásos utazótempójukat -ha lassabb a kamiontól is- mert a kamion úgyis lassabb.
Ha nem, akkor is de.
:) :) :)

2017. június 20., kedd

Aszfaltbetyárok

Megfigyeltem egy érdekes dolgot, ami már ugyan nem új, de most kezdett el igazán terjedni.
Ez egy felfogás, mely szerint az aszfalt széle az a világ széle onnantól szakadék van, romlás és rombolás, a világnak vége :)
Milyen megjelenési formákban ölt ez testet ?
- Balra kanyarodó mögé érkezve nem kerüli ki, ha meg kell állni sem. Ha széles a padka, jó minőségű, elférne, akkor sem megy le, inkább megáll.
- Egysávos úton szemben érkezve ő nem húzódik le az aszfaltról, mind a négy kerék az aszfalton marad
- Mentő ha jön, fékez, lehúzódik, de marad az aszfalton (a két korábbi már megy egy ideje, de ez új, a múlt héten láttam a tükörben)
Valahogy kialakult ez a gondolkozás, a fenti három dolog csupán bosszantó, azonban lehet egy balesetveszélyes aspektusa is:
Ha mindig és minden körülmények között az aszfaltban és csakis az aszfaltban gondolkozik, akkor vajon egy balesetveszélyes helyzetben (pl. egy rossz előzés kivédése esetén) sem fog lehúzódni az útról?